Niektóre tropy masońskie w literaturze i filmie

Poniżej nasza, póki co dość krótka, lista.
Zapraszamy do przesyłania na nasz adres informacji o innych wolnomularskich tropach, które odnaleźli Państwo w literaturze i filmie.

Andrzej Strug, Wyspa zapomnienia, zob. L. Mackiewicz, Ślady idei masońskich w powieści Andrzeja Struga Wyspa zapomnienia; K. Wojciechowski, Wolnomularskie inspiracje Andrzeja Struga;

Lew Tołstoj, Wojna i pokój – jedna z postaci przystępuje do loży. Rytuał inicjacji jest w całości opisany. Przyczynek do poznania masonerii rosyjskiej XIX wieku. Zob. K. Wojciechowski, Wątek masoński w powieści “Wojna i pokój” Lwa Tołstoja;

Stefan Żeromski, Popioły – Olbromski przystępuje do loży. Elementy barwnie opisanego rytuału są bliskie rzeczywistemu. Zob. K. Wojciechowski, Apokryficzny pamiętnik Rafała Olbromskiego z “Popiołów”;

J.W. Goethe, Wielki Kofta i Wilhelm Mistrz – liczne wątki masońskie;

Umberto Eco, Wahadło Foucaulta – bohaterowie próbują rozwikłać zagadkę tajnych stowarzyszeń: masonerii, Rożokrzyżowców i Templariuszy i ich tajemniczych powiązań. Można to potraktować jako pastiż wątku templariuszowskiego w masonerii;

Tomasz Mann, Czarodziejska góra – główny bohater jest masonem i wyznawcą światopoglądu humanistycznego;

Lessig, Ernst und Falk. Gesprache für Freimaurer (Ernst i Falk. Rozmowy wolnomularskie) – utwór “był wielkim wydarzeniem kulturalnym w Niemczech, czytany w środowiskach masońskich przyczynił się do głębszego zrozumienia istoty i celów tego związku” (J. Wojtowicz);

J. G. Herder, Briefe zu Beförderung der Humanität (Listy o postępie ludzkości) – omawiają idee masońskie braterstwa ludzi i humanizacji stosunków społecznych;

Jon Turteltaub (reż.), Skarb narodów – film wyprodukowany przez Disney’a, w roli głównej Nicolas Cage – klasyczny film przygodowy, z wątkiem templariuszowsko-masońskim.

Wpisał: Administrator
09.09.2005, zmiana 26.09.2016